بِســـمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــم


Loving someone who doesn't love you back is like hugging a cactus...
The tighter you hold on, the more it hurts. ^^





Wednesday 8 August 2012

be careful with shopping online !

 assalamualiakum semua :)

actually aku buat entry ni bukan nya apa,
bukanlah untuk menolak membeli barang melalui shopping on9 ni
tapi aku nak semua orang termasuk lah aku berhati-hati bila kita terbeli barang melalui shopping on9 ni.
nak kata aku ni selalu shopping on9 ni, selalu lah jugak..
sebab aku rasa senang kan, takpayah keluar rumah..
then mungkin barang yang yang nak di beli tu xdak dekat area perumahan kita kan :)

such as macam aku beli satu produk ni..memang tak dak dekat area penang dah. juz dekat blah KL sja.. nak kata jadi murah tak jugak.. sebab skali postage mestilah jadi mahal sikit kan..
tapi aku rasa ramai tak ambil kisah pon pasal tu kan.

tak kurang tu jugak mesti kalau kita tengok dekat tenet mesti cantik2 kan barang tu, sebab tu lah kita terus oder..
wal hal bila parcel tu dah sampai.. alahai..
macam2 lah jadi, tak cukup saiz lah, terbesar lah, colour lain lah..
biasalah kan bila dekat tenet semua cantik2, comey2 belaka kan :)

tapi bila dah jadi macam nih .

...........

1) pengalaman 1st aku

bila aku beli on9 ni selalu nya ada yg janji macam2, nak bagi hadiah lah, bagi tu lah bagi ni lah..
last2 bila sampai ja parcel tu kat kita, juz barang tu saja, mana hadiah??
pernah lah terjadi dekat aku dengan membe aku, nad bila aku & dia beli baju dari satu company ni.. masa tu memang hot dengan baju tu.. bila call orang tu balek dia cakap nanti hadiah tu akan di post kemudian.. tapi sampai sekarang dah berapa bulan lamanya. mestilah aku tak ingat sebab dah lama kan.. sampai sekarang kami menunggu tapi tak sampai juga. tak kan nak call lagi kan.. sampai dah naik segan la..

2)pengalaman 2nd aku

selalunya barang yang kita beli tak semestinya harga yang tepat kan. contohnya macam harga barang tu RM 36..tapi kita tak boleh bank in RM36 cukup2 kan? mesti kita bank in RM 40 kan?aku selalu jugak beli barang dengan harga macam ni. selalu jugak bila aku dah bank in aku selalu pesan aku bank in berapa rinngit & aku akan cakap baki selebihnya tolong letak dalam parcel tu nanti.. ataupun boleh ja bank in balik kat akaun kita kan (tapi yg ni banyak kerja sikit lah) ..walaupun 2,3 ringgit.. sebab aku rasa tak da masalah benda tu..sebab kalo aku tak cakap macam tu dekat company tu, kalo 100 orang dia tak bagi balik baki tu, orang tu dah untung berapa banyak?? ini bukan soal halal atau apa..tapi yg tu juz duit org .. kita bila dah buat bisnes mesti ingat & fikir semua benda tu kan..

pengalaman aku ni, pernah juga ada yang company bagi balik..alhamdullilah. thanks =.= & ada juga tak bagi balik walaupun aku dah pesan dekat orang tu..

3) pengalaman 3rd aku

bila aku beli on9 ni kadang2 kita selalunya tak dapat apa yang kita nak. maksudnya macam pernah aku ngan membe aku oder baju ni, siap dengan letak size lebar, panjang, segala bagai lah dia letak, last2 dapat baju tu memang bukan yang tertulis dekat tenet tu lah.. then kena pi oter lah baju tu sebab memang tak sesuai =.= dah habis duit kat situ.. kalo shopping sendiri kan senang. boleh try kan :)

4) pengalaman 4th aku

bila aku baca entry dari blog nih =.=

//nameeroslan.blogspot.com/2012/08/zalora-penipu.html?spref=fb

memang lagi kena berhati-hatilah
=.=


p/s : tak semua shopping on9 macam ni.
ada juga yg ok.
btw kena berhati-hatilah ye kawan2
:)
ni juz pendapat aku.



2 comments:

  1. haha sarah sayang. Nice entry. aku online shopper jugakk. Tp before ak beli tu, ak check dulu feedback customer2 die yang dah pena beli. so far aku takde bad experience. syukur, wet baki dorang pulangkan. huhu tp ak nasihatkn klu on9 btter avoid beli baju. sbb takot tak puas hati kn. ak selalu beli shawl, beg ,n skirt. hehe
    babai. misss u
    pa'a

    ReplyDelete
  2. kena pandai pilih online shopping centre yg betoi.. selama ika dok beronline shopping ni,xpernah sekali pun jadi mcm semua yg kak sarah list kan tuh.. hehe ^__^ next time jgn bank in duit cara manual, mmg pyah diorg nk kasi blik baki.. better transfer dari akaun kita.. ^__^

    ReplyDelete